דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לקפוץ או לא לקפוץ, זו אינה השאלה היחידה 

מאת    [ 10/11/2007 ]

מילים במאמר: 514   [ נצפה 3229 פעמים ]

מקפצה
אתה כבר שעה על המקפצה
מוודא שבאמת היא מספיק חזקה.
ודאת שהיא בזוית הנכונה,
ודאת שאין סכנת החלקה,
ודאת שתפס הקפיץ לא פתוח,
ודאת שבד הכיסוי די מתוח,
ודאת היטב לפחות פעמיים ,
שיש אחיזה די טובה לרגלים.

אתה כבר עומד שם שעה כמו פוץ
עושה שם הכול .... חוץ מלקפוץ.

(מתוך הספר "לפול למעלה" - שירים וציורים מאת של סילברסטין)



לא פעם החלטנו בינינו לבין עצמנו, כי הגיע העת לבצע שינוי בתחום כלשהו של חיינו ולעיתים אף שינוי במספר תחומים בעת ובעונה אחת. התהליך מתחיל בתחושה של אי שביעות רצון כללית ממהלך חיינו, או מאי נחת מאחד או יותר מתחומי מעגל חיינו. כאשר אי נחת, הופכת ליותר מאשר אי נוחות -תחושה מרגיזה וחולפת, ולובשת מימדים של כאב ולעיתים מחנק, אנו יכולים לחוש חוסר אונים "ולהיתקע. אך אותן תחושות לא נעימות, הן גם אלה שיכולות להוות פתח לתהליך של שינוי. לעיתים השינוי "ניכפה" עלינו מכורח נסיבות חיצוניות. גם אז היכולת לבצע שינוי מושכל, מתוכנן ומכוון מטרות ותוצאות, תלוי באופן בו ננהל את השינוי.

ניהול השינוי הוא בעיני מושג מפתח בתהליך אימון אישי מוצלח. כמו בשיר המקפצה, אנחנו מסוגלים לחשוב על מהלך "נועז" הטומן בתוכו שינוי מצב משמעותי. (לזנק מגבהים מאיימים, לצאת "מהיובש הבטוח" למים הקרים ו"הרטובים",אשר מהווים ביטוי להתגברות על מכשולים פנימיים וחיצוניים, לטובת הזדמנויות חדשות ומבטיחות). כמו בשיר אנחנו יכולים לתכנן ולבדוק את כול התנאים מסביב, באופן רציונאלי. לכאורה הכול מוכן וכשיר לקפיצה ובכול זאת משהו מונע את השינוי. המחסומים והבלמים הרגשיים, או ניתוק בינם לבין המרכיבים הרציונאליים, גורמים לנו לא לבצע את המהלך-
לא להעיז ולהיתקע במקום, למרות הידיעה, כי הגיע הזמן "לקפוץ".

אין לזלזל בעצם קבלת ההחלטה לטפס על המקפצה. רבים בוחרים להישאר באזור הבטוח, המוכר, הנוח,האוטומטי והשגרתי. הבוחר לעלות במדרגות המקפצה ולעמוד בראשה, פותח לעצמו מבט חדש על הנעשה במים מתחת. זהו מבט שונה, מבט על, לטווח רחוק יותר. משם ניתן לזהות לאן מעוניינים להגיע, לבחון כיצד לעשות זאת ולבדוק את התנאים לביצוע. מראש המקפצה מתחיל גם הביצוע עצמו. ניתן לשנות ולאלתר תוך כדי הקפיצה, אך היעד אליו שואפים ברור יותר.

האימון האישי משול בעיני למקפצה ולתהליך המלווה את הקפיצה עצמה. המתאמן החליט בעצמו לעלות למקפצה, לצאת מאזור הנוחות ולבחון ביצוע שינוי. המאמן נועד לשתף עימו פעולה כדי שבסופו של דבר,יקפוץ למים ויממש בפועל את השינוי. המאמן יסייע בבחינת התנאים במקפצה, יפחית חרדות, יחזק את היכולות הקיימות אצל המתאמן, כדי שיבצע קפיצה מושלמת, בסגנון המתאים לערכיו ובהתאם ליעדיו.


המאמן האישי, תפקידו לאפשר למתאמן לצאת למרחב חדש שבו יממש את רצונותיו, למרות השדונים שבולמים אותו מעשייה זו. המתאמן הוא זה שעולה על "מקפצת האימון". גם המתאמן וגם המאמן נמצאים במהלך האימון על אותה מקפצה. המאמן תומך במתאמן , על מנת שימצא מתוך עצמו את הכוח להעיז ולקפוץ למקום הנכון עבורו, תוך ניצול מיטבי של סגולותיו בהווה לצורך הצלחתו בעתיד.

בסוף האימון המאמן, נפרד מהמתאמן שקפץ למים, לאחר שראה שהאחרון שוחה בהם באופן עצמאי.
המטרה היא שהמתאמן יוכל בעתיד לטפס על יותר מקפצות ואף יקפוץ מהן. ברוב המקרים הוא ישלים את הקפיצה בעצמו. ייתכן כי בצמתים מרכזיים של חייו הוא ירתום שוב מאמן אישי לפרק זמן מסוים, כתהליך תומך בשינוי. כל מקפצה וכול קפיצה, בין אם ינהל את השינוי באופן עצמאי ובין אם ייעזר במאמן אישי,תפתח עבורו הזדמנויות חדשות לצמיחה ולהצלחה.

הכותב משה גליקסמן, מאמן אישי- בוגר קורס האימון למנהיגות ומצוינות של בר-אילן, סוציולוג, M.A בחינוך, בוגר התכנית הדו-שנתית להנחיית קבוצות של אוניברסיטת ת"א, עמית לשכת המאמנים הישראלית, מג"ד לשעבר, מפקד בבית הספר למנהיגות של צה"ל (המכון), הקים וניהל את תיכון "אנקורי" ברעננה, מנהל מחלקת חינוך בהווה.

057-7762911 ,03-9383073 moshe_coach@walla.com
www.metaplim.co.il/gliks-coach




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב